SIELANKA

SIELANKA

Domowe foie gras

Domowe Foie gras

 

 

Foie gras, albo inaczej pasztet strasburski, produkowany jest z mocno otłuszczonych wątrób gęsi lub kaczek. Aby otrzymać odpowiednio duże i tłuste wątroby, ptaki karmione są siłą przez rury, którymi podawana jest specjalna karma.
Niestety we Francji ludzie sie tym zajadaja i miedzy innymi moj maz. Foie gras inaczej zwane pasztetem  strasburskim  traktowany jest jako tradycyjne danie świąteczne, szczegolnie na swieta Bozego Narodzenia, sklepy zawalone sa surowymi lub gotowymi “foie gras”, tego rarytasu na stole swiatecznym nie moze zabraknac.
Zdaniem obrońców praw zwierząt, przymusowy tucz drobiu jest okrutną praktyką i z tego powodu wiele krajów (w tym Polska) wprowadziła zakaz takiego tuczu i produkcji tego typu wątrób oraz pasztetu, ja jestem jak najbardziej “ZA”, poniewaz mialam okazje sprobowac juz duzo razy “foie gras” pod roznymi postaciami i przygotowanymi w roznoraki sposob (moj maz jest smakoszem) i wcale nie moge zrozumiec skad ten zachwyt, nad tym przetluszczonym pasztetem.

Mimo wszystko podaje tu przepis na “Foie gras” domowej mezowej roboty :

 

 

 

  • 700g surowej przetluszczonej watroby z gesi lub kaczki ( tutaj kg kosztuje ok 38-40€)
  • ¼ szklanki soku jablkowego
  • ¼ szklanki porto
  • 1 lyzka koniaku
  • 7g soli
  • 2g pieprzu
  • Przyprawy wg gustu

Najtrudniejszy etap w calym przygotowywaniu foie gras to jes wyciaganie zyl z watroby. Nalezy delikatnie rozdzielic watrobke, tak jakby sie otwieralo szafe dwudrzwiowa, watrobka popeka w tych miejscach zylastych i powyciagac drobne zylki.

Wymieszac wszystkie skladniki i dodac do watroby, ponaciskac watrobke, zeby przyprawy i plyny weszly w mieso. Odstawic do lodowki najlepiej na cala noc.

Wyciagnac watrobke z lodowki, wszystkie plyny powinny wsiaknac w miesko. Wlozyc watrobke do formy, dobrze ubijajac, aby nie bylo dziur po upieczeniu. Wstawic do goracego piekarnika, do „bain marie” i piec przez okolo 40minut w 100°.

Po upieczeniu, ujac  sos, ktory wyplynal na wierzch, jest to mieszanka tluszczu i soku , ktory puscila watrobka. Zostawic tylko cienka warstwe tluszczu na pasztecie, dla lepszej konserwacji pasztetu.

Schlodzic znowu w lodowce przez okolo 48h i degustowac np z chutney z cebulki. Foie gras mozna trzymac przez okolo 15 dni w lodowce.

 

 



28/10/2010
0 Poster un commentaire

Inscrivez-vous au blog

Soyez prévenu par email des prochaines mises à jour

Rejoignez les 7 autres membres